Langkah jadi usahawan berisiko tinggi yang saya ambil ketika awal nak berniaga dahulu


Maklumat terkini untuk tahun 2023 yang saya dapat tahu tentang jumlah usahawan di seluruh dunia adalah seramai 582 juta orang. 

Maklumat dari Global Entrepreneurship Monitor mengatakan jumlah usahawan naik selepas pandemik di seluruh dunia.

90% dari syarikat di dunia adalah terdiri dari Perniagaan Kecil dan Sederhana. PKS menyumbang kepada 50% dari peluang pekerjaan yang ada di seluruh dunia.

Yang tak bestnya, biasanya syarikat PKS ni sukar untuk mendapat bantuan atau sokongan kewangan dari institusi kewangan yang ada berbanding syarikat-syarikat besar. Jadi untuk hidup dan berniaga, PKS biasanya bergantung kepada keluarga, kawan-kawan atau guna duit sendiri saja.

Dianggarkan ada sebanyak 333.34 juta syarikat di seluruh dunia sekarang berbanding 314.21 pada tahun 2021. Separuh daripada syarikat yang ada tu bermula dari rumah. Mereka berniaga sebab nak jadi boss, itu sebab utama 29% daripada usahawan yang ada. Hanya 2% saja yang berniaga sebab melihat adanya peluang perniagaan.

Antara masalah besar yang para usahawan hadapi bila berniaga adalah mendapatkan pekerja yang sesuai yang membantu mereka menguruskan perniagaan.

Menarik untuk tahu statistik atau fakta pasal usahawan dan perniagaan ni. Anda boleh dapatkan banyak lagi maklumat di sini kalau berminat nak tahu. 

Tapi saya bukan nak cerita pasal statistik. Artikel ni nak kongsikan pengalaman bagaimana saya mula berniaga.

Ada tiga perkara penting yang saya lakukan terlebih dahulu sebelum melangkah kepada mengenal pasti jenis perniagaan yang nak dibuat.

Langkah pertama – Paling penting!

Perlu ada masa untuk berkawan dengan usahawan sepenuh masa yang biasanya, mereka kerja tak ada jadual tetap seperti orang makan gaji.

Perlu cari jalan agar mereka dapat terima untuk berkawan rapat dengan anda. Sebab kebiasaannya orang berniaga ni lebih suka bercampur dengan sesama mereka para usahawan sahaja. Mereka bosan duduk dengan geng makan gaji yang terbelenggu dengan pemikiran takut dan negatif.

Paling susah adalah untuk berkawan dengan usahawan yang berjaya. Kumpulan ini tak akan rapat dengan golongan makan gaji melainkan pegawai itu mampu berikan peluang perniagaan pada mereka. Kalau setakat nam sembang kosong, mereka tak mau layan.

Maka untuk membolehkan saya lakukan semua tersebut di atas, maka langkah paling awal yang saya buat adalah,  'Berhenti kerja’!

Ya !

Saya letak jawatan dan berhenti dari makan gaji supaya ada masa dan boleh dengan bangganya memperkenalkan diri saya sebagai usahawan pada rakan-rakan usahawan tersebut.

Itulah rahsia langkah pertama yang saya buat.

Perlu ada keberanian ala kamekaze untuk melaksanakannya. Bukan semua orang berani buat. Hanya khas untuk anda yang memang jitu dan tabah saja.

Terpulang kepada pembaca sendiri untuk memikirkannya. Tidak ada paksaan untuk mengikut cara saya dan ia tidak semestinya yang terbaik. Namun bagi saya, langkah paling mula untuk menjadi seorang usahawan adalah dengan memberikan surat letak jawatan!

Bila dah berhenti kerja, saya buat apa saja perniagaan yang dapat. Asalkan ada produk, ada permintaan, boleh jual, jalan saja. Samada itu memang perniagaan yang saya benar-benar nak buat tidak penting lagi buat masa awal sebegitu.

#2 – Yakinkan diri mahu berniaga

Majoriti orang yang berniaga di luar sana jika anda tanya adalah mereka yang terpaksa berniaga untuk cari makan dan teruskan kehidupan. Saya bukan begitu. Mendapatkan pekerjaan atau kerja makan gaji masa muda dulu, amat mudah bagi saya.

Namun sebagaimana kebanyakan orang lain, hasrat mahu berniaga sentiasa ada dalam benak hati saya. Saya tak mahu ia sekadar menjadi impian sahaja. Jadi saya perlu merancang agar ia benar-benar terjadi.

Keyakinan untuk meneruskan hasrat menjadi usahawan saya kukuhkan dengan lebih jitu apabila membuat keputusan untuk mula berkawan rapat hanya dengan mereka yang berniaga.

#3 – Percaya boleh berjaya

Anda mestilah yakin dan percaya bahawa anda mampu untuk berjaya sebagai seorang usahawan.

Bila kita benar-benar yakin dengan keputusan untuk menyara kehidupan menjadi seorang usahawan, ianya mesti disusuli dengan ada kepercayaan pada diri sendiri bahawa kita pasti akan berjaya (Insyallah).

Pengukuhan keyakinan untuk berjaya ini saya lakukan melalui memilih kawan dari kalangan mereka yang berjaya sahaja dan seterusnya belajar bagaimana mereka lakukannya.

Untuk berjaya, lebih bijak jika dianya dipelajari dari mereka yang berjaya, mereka sudah pasti mampu menunjukkan jalan perintis yang pernah mereka lalui.

Melalui mereka, saya disuntik dengan ribuan sebab kenapa saya juga boleh berjaya. Ini merupakan antara tabiat hebat mereka yang berjaya.

Memandangkan saya berkawan rapat dengan mereka yang berjaya, ia secara lansung menjadi kusyen seandainya saya terpelanting ke bawah, sekurang-kurangnya saya dengan mudah boleh mencari duit dengan menjadi pembantu mereka.

Ini secara lansung mengurangkan risiko dan ketakutan.

Setelah lulus kedua-dua langkah di atas, semangat saya makin berkobar-kobar untuk terus berniaga sampai berjaya.

Nasib baik  saya dikelilingi oleh mereka yang berpengalaman. Mereka selalu saja tanya soalan keramat ini.

“NAK BERNIAGA APA ?”

Soalan itu merupakan asas kepada pembukaan minda agar sentiasa peka terhadap peluang.

Post a Comment

Previous Post Next Post